Tid

Tid

fredag 1 juni 2012

Regnvädersdag




Grå himmel utanför fönstret. Jag häller upp mer te i koppen och suckar. Det lovas inte bättre väder framöver heller. Och här sitter jag och har svårt att låtsas att jag har sommarlov. Mina växter hukar i krukorna och basilikan har jag tagit in i hallen. Salladens små groddar vågar sig inte över jordytan. Och jag känner hur jag stelnar. Jag tappar stunsen och kraften i allt det gråa. Jag plockar ut sorgen i förskott och glömmer att inte titta för långt fram. Att leva i nuet.

Alltså tar jag mig i kragen. Jag reser mig igen. Jag tar nya tag och gråter inte över spilld mjölk.

Så jag hyr en film och plockar fram bullkransen en kollega kom med igår. Och tar med glädje emot överraskande kaffegäster i köket. Och läser ett brev fullt av omsorg och förståelse en gång till.

Jag sticker näsan i syrénbuketten jag satt i glasskålen på köksbordet. Drar in doften och njuter. Medan iskallt regn smattrar mot rutan.





Så blev det en ganska bra dag ändå.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar