Tid

Tid

torsdag 7 juni 2012

En sommarkväll i juni





Jag vandrar sakta runt i trädgården. Stannar vid kaprifolens lena doft och andas. Fåglarna kvittrar ännu. Flaggan hänger slak på flaggstången och ingen vindsång hörs i vår lilla by. Vid syrenhäcken stannar jag till igen. Drar in doften. Njuter och andas långsamt. Jag hinner det i stillhetens och långsamhetens tid. Det är inget som måste hinnas. Inget att stressa iväg till. 

Jag vandrar i min trädgård. Ser hur allt växer och frodas. Gräs så väl som ogräs. En gråsparvsunge vinglar upp från marken och krockar med sin mor i sina desperata försök att sätta sig i säkerhet när jag närmar mig. Som vore jag sorgen. Men den undslapp mig den här gången. Nu sitter den lycklig på en gren i björken och kvittrar övermodigt. Som sig bör. 

Och jag fortsätter till nästa rabatt. Ser hur rododendronens knoppar nästan brustit. Snart kommer den att blomma översållad av lila blommor för att sedan lösas av, av nästa blomprakt i min trädgård. Som sig bör. Som alltid. För livet går vidare även i en trädgård en junikväll utan värme. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar