Tid

Tid

torsdag 15 mars 2012

Mulen dag


Eftermiddagen är här. Den mulna himlen lystes aldrig upp av solen idag. Och brevbäraren har ännu inte kommit. På mina träningsmeter hann jag ändå träffa en vänlig medmänniska och byta några ord medan vinden ilsket piskade mig på kinden. Han åkte vidare till nya uppdrag. Jag koncentrerade mig på backen. Här i byn sjunger vinden. Den spelar toner i ett rör någonstans. Och grannens vindspel ackompanjerar villigt. Så här är aldrig vinden tyst. Byns alla flaggstänger bidrar med linornas mer stumma klang. Idag har vindsången ljudit. Den grå dagern avtar redan. Jag har tänt lampan i köket och lyssnar till köksklockans tickande. Snart är den här dagen också slut. Och följs av en ny.







Tiden

I långsamhetens och stillhetens tid
Finns inga sagor
Här rör sig varje sekund med lyftad panna
Minuterna poserar med tillgjorda leenden
Jorden rör sig med vickande höfter
Självmedvetenheten regerar här
För tiden är inte längre slav
Utan härskare



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar