Tid

Tid

fredag 20 januari 2012

Gråa dagar



Jag sitter som vanligt i köket och tittar ut genom fönstret. Ute är det grått. Det har det varit fler dagar tillbaka än jag kommer ihåg och enligt smhi är inte annat att vänta även i framtiden. Förutom att landskapet kommer att bäddas in i ett snötäcke i morgon. Idag njuter jag ändå av dofterna. Framför mig på bordet står en vas med rosa tulpaner. De bär med sig en doft av vår och ljusare tider. Och deras svagt rosa färg står faktiskt vackert mot det gråa. En doft till kittlar min näsa. Det är en kopp med ett te som dottern föll handlöst för sist hon var på shoppingtur. Hon hittade det i en affär där tesorterna har fantasifulla och vackra namn. Jag dricker alltså idag ett te som heter En sprucken rosa tekopp. Vackert och lite melodramiskt precis som mina texter. Min man har lite förståelse för varför man ska döpa teer till något sådant och kallar alla sorterna för ”bakom lagårn står en ko”. Men det kan dottern och jag bjuda på. Vi njuter ändå av såväl namnet som smaken. Så förgyller man vardagligt te med vackra namn och grått väder med doftande tulpaner.





Jag tror ändå att jag måste ta med Gustaf Frödings dikt i dessa gråvädersdagar.



Gråbergssång

Stå
grå,
stå
grå,
stå
grå,
stå
grå,
stå
grå-å-å-å.
Så är gråbergs gråa sång
lå-å-å-å-å-å-å-å-ång



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar