Tid

Tid

onsdag 4 juli 2012

Ny chans






Jag måste återkomma till min ros. Jag är så glad för den.
Jag önskar mina foton kunde göra den rättvisa. Och att jag kunde skicka med doften.

Med rosor är det så att man ofta på en härdigare grundstam ympar in en ädelros. Min ros planterades som en sådan. Förr blommade den med enstaka, vackert formade rosor under lång tid. Så som vi önskar att rosor ska vara. Men den utsattes för hårda, kalla vintrar och tynade bort. Den borde ha grävts upp och kastats på komposten. Men av någon anledning blev den kvar där. Kanske av förbiseende eller lathet. Eller så var det någon som ville ge den en ny chans. Ibland har de trots allt inte dött fast man trott det. Det har hänt med andra rosor i min trädgård. Men inte den här. Istället tog grundstammen över. Den har nu smala spensliga grenar inte kraftiga välformade som förr. Den är översållad av små enkla vita blommor. Långt ifrån det välformade idealet och inte alls lika länge som förr.
Men den blommar.
Och den doftar ljuvligt! 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar