Tid

Tid

torsdag 19 juli 2012

Blomsterminne





Nu är min rabatt ett minne blott. Ersatt av grus och trä. Det är så praktiskt att slippa rensa. Och så tidsbesparande. För den som ser rensningen som en tung plikt och inte som en kontemplation är det så. För mig som inte längre kan är det till att acceptera. Och värre nederlag finns det väl. Och större sorger också för den delen. Men en liten bit har vi sparat. Där blommar några rosor och stockrosor i år. Nästa år blir det glesare och tommare. Men så är livet också ibland. Allt blir inte som man tänkt sig. Allt går inte att förutse och att planera. Så då får man ta det man får. Violer är också fint. Och inte så dyrt. Och vem vet hur livet är då. Jag kanske gräver en ny rabatt. En upphöjd och oregelbunden och mycket större. För vem kan förutspå livets kringelkrokar och vem kan säga hur allt ska bli. Men i år gräver vi igen rabatten. Sparar tid och irritation. Och jag tittar bara på den bit jag har kvar. Och blundar mot det som inte längre finns. 




Blomsterminnen
Kronans nickande i vinden
Smeker sidenfärgat mitt öga
Doftar sommarminnen
Förförd sluter jag ögonen
Njuter
Taggarna har jag glömt



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar